Nowa figuracja w ujęciu Agaty Czeremuszkin-Chrut – wywiad na portalu RynekiSztuka.pl

Nowa figuracja w ujęciu Agaty Czeremuszkin-Chrut

Charakteryzuje ją ekspresyjny, dynamiczny styl malarski, który skupia się przede wszystkim na postaci ludzkiej. W twórczości jej człowiek poddawany jest różnorodnym deformacjom, a łącząc się z ostrym i raczej oszczędnym kolorem, prezentuje niemalże neofiguratywny typ działań.

Agata Czeremuszkin-Chrut pochodzi z Częstochowy, jednak aktualnie mieszka  i tworzy w Warszawie. Stypendystka Edinburgh Collage of Art w Wielkiej Brytanii, na co dzień zajmuje się malarstwem sztalugowym i ściennym oraz projektowaniem graficznym. Jej prace znajdują się w zbiorach prywatnych m.in. w USA, Belgii, Wielkiej Brytanii, Austrii, Australii i Polsce.

Agata Czeremuszkin-Chrut, BRAVE, 150x150cm, olej na plótnie, 2012, źródło: czeremuszkin.com

Agata Czeremuszkin-Chrut, BRAVE, 150x150cm, olej na plótnie, 2012, źródło: czeremuszkin.com

Prace Twoje odznaczają się charakterystyczną stylistyką, która rozpoznawalna jest niemalże na pierwszy rzut oka. Nie jest to jednak łatwe malarstwo – zbudowane na licznych diagonalach, surowych kształtach i dość chłodnej, ale intensywnej tonacji barwnej. Dlaczego akurat ta forma jest Ci najbliższa?

Jestem przede wszystkim malarką i na obecnym etapie, malarstwo jest dla mnie podstawą twórczej wypowiedzi. Posługuję się przede wszystkim techniką olejną, choć w początkowej fazie, jako podmalówki, używam także akrylu. Taki sposób malowania jest bardziej czasochłonny, lecz daje on charakterystyczne natężenie i głęboki kolor – co ma dla mnie duże znaczenie. Jeśli chodzi stylistykę to, ciężko jest tu mówić o jakimkolwiek wyborze, ponieważ sposób w jaki maluję kształtował się od wielu lat. Dla mnie jest to naturalny, aczkolwiek świadomy proces i nie jestem w stanie powiedzieć kiedy się zaczął. Faktem jest, że figura ludzka to główny obiekt moich zainteresowań. Staram się ją upraszczać i poprzez eliminację nadawać jej pożądany kształt, który stanowić ma niejako symbol wizerunku.

„Marylin & dog” 130x130cm, oil on canvas, 2012, źródło: czeremuszkin.com

Całość znajduje się na portalu RYNEK I SZTUKA