SYNESTHESIA MEETING

13 października 2012 r. nowoczesne wnętrza Centrum Kultury AGORA staną się przestrzenią skupiającą najciekawsze zjawiska powstające na styku muzyki i sztuk wizualnych. W ramach Synesthesia Meeting zorganizowana zostanie także bardzo interesująca wystawa, o której niebawem!

SYNESTHESIA MEETING
13 października 2012
performance/koncerty/warsztaty/wykład/projekcje/wystawa
sala widowiskowa / sala teatralna  / sala konferencyjna / galeria

CK Agora / Wrocław

/ sala widowiskowa  – duża scena
20:00 STEAM MACHINE MUSIC / MORTEN RIIS (DK) / performance
21:00 NOIZE CREATOR (DE) / live  + visual SQJ (PL)
22:30 C.H. DISTRICT (PL) / live
00:30 ALEC EMPIRE (DE) eat your heart out, dhr berlin / DJ set + visual VJ LUMINATOR (PL)

/ sala teatralna – mała scena
12:00-14:00, 16.00-19.00 [YUV V.02] / SPATIAL LINES / projekcje / wstęp wolny
14:30-15:30 NIEKOMPATYBILNOŚĆ MASZYNY / MORTEN RIIS (DK) / wykład / wstęp wolny
21:30 DJ QB (PL) / DJ set + visual VJ EMIKO (PL)
23:00 JEFF MILLIGAN (CA) aka Algorithm, Revolver Canada / DJ / turntablism + visual VJ EMIKO (PL)

/  sala konferencyjna
12:00-14:00, 16:00-18:00 warsztaty SQJ / bezpłatne zapisy na adres irena.lukaszewicz@ckagora.pl, ilość miejsc ograniczona

/ galeria
OBLICZA/OBLICZA / PAWEŁ MODZELEWSKI / fotografia/obiekt/instalacja / wstęp wolny

performance/koncerty/warsztaty/wykład/projekcje/wystawa
s. widowiskowa / s. teatralna  / s. konferencyjna / galeria

CK Agora / Wrocław

/ s. widowiskowa  / duża scena
20:00 STEAM MACHINE MUSIC / MORTEN RIIS (DK) / performance
21:00 NOIZE CREATOR (DE) / live  + visual SQJ (PL)
22:30 C.H. DISTRICT (PL) / live
00:30 ALEC EMPIRE (DE) eat your heart out, dhr berlin / DJ set + visual VJ LUMINATOR (PL)

/ s. teatralna / mała scena
12:00-14:00, 16.00-19.00 [YUV V.02] / SPATIAL LINES / projekcje
14:30-15:30 NIEKOMPATYBILNOŚĆ MASZYNY / MORTEN RIIS (DK) / wykład
21:30 DJ QB (PL) / DJ set + visual VJ EMIKO (PL)
23:00 JEFF MILLIGAN (CA) aka Algorithm, Revolver Canada / DJ / turntablism + visual VJ EMIKO (PL)

/  s. konferencyjna 
12:00-14:00, 16:00-18:00 warsztaty SQJ

/ galeria 
OBLICZA/OBLICZA
PAWEŁ MODZELEWSKI
fotografia/obiekt/instalacja

Morten Riis (Dania) 

Absolwent wydziału kompozycji muzycznej na Królewskiej Akademii Muzycznej w Aarhus. Obecnie jest doktorantem muzyki elektronicznej na Wydziale Informacji i Mediów na Uniwersytecie w Aarhus (Dania). Od stycznia 2007 roku członek Duńskiego Stowarzyszenia Kompozytorów, stypendysta The Danish Arts Foundation. Od czerwca 2009 część jego prac weszła do dystrybucji nowojorskiej agencji artystycznej Fariamani. Muzykę Riis’a można określić jako muzykę elektroniczną, łączącą elementy sztuki dźwięku z muzyką elektroakustyczną. Ostatnimi czasy jego twórczość koncentruje się na śledzeniu potencjalnych błędów, które wynikają z pracy pomiędzy systemami analogowymi i cyfrowymi. Wspólnym mianownikiem artystycznych dociekań Riis’a jest fascynacja technologicznymi możliwościami wytwórczymi w poszukiwaniu nowych materiałów muzycznych. Wykorzystywanie komputerów do granic ich możliwości, w sposób, który podkreśla estetyczne niedoskonałości nowoczesnej technologii.

STEAM MACHINE MUSIC / performance

Muzyczna maszyna parowa jest wykonanym chałupniczym sposobem mechanicznym instrumentem, składającym się głównie ze starych części zabawek Meccano. Urządzenie jest napędzane przez silnik parowy. Generowanie dźwięku odbywa się poprzez ruch perforowanej papierowej taśmy i pozytywek. Steam Machine Music to doświadczenie audiowizualne: w urządzeniu umieszczone są małe kamery, które wychwytują ruch maszyny i przekazują go do projektora. Istotnym jest fakt, że maszyna nie posiada żadnego zasilania elektrycznego, a generowanie dźwięku i energii odbywa się tylko dzięki parze. Steam Machine Music to próba stworzenia archeologicznego performance, który opisywałby archeologię mediów bardziej, jak niejeden poświęcony jej tekst.

NIEKOMPATYBILNOŚĆ MASZYNY / wykład
„Budowa Steam Machine Music, mechanicznego instrumentu muzycznego napędzanego silnikiem parowym, wymaga umiejętności połączenia różnych, wyraźnie niepasujących do siebie elementów, w celu uzyskania pożądanej funkcjonalności, walorów estetycznych oraz możliwości dźwiękowych.  Największym wyzwaniem dla artysty podczas pracy przy własnoręcznie wykonywanym instrumencie jest dopasowanie różnych, nieprzystających  do siebie elementów technicznych. Jest to zarazem najbardziej interesujący oraz satysfakcjonujący etap pracy, ponieważ daje twórcy nowe artystyczne możliwości wykorzystania hałasu, awarii czy niestabilności. Zagadnienie kompatybilności i niekompatybilności osiąga szerszy kulturowy i epistemologiczny poziom, poprzez znaczenia, jakie generuje, gdy używamy kilkusetletniej  technologii we współczesnym (post)cyfrowym/elektronicznym  kontekście. Jak wpływa na zrozumienie pojęć linearności i narracji tak krótki obieg historii mediów?
Czy Steam Machine Music jest kompatybilna, czy niekompatybilna ze współczesną cyfryzacją życia? A może pytania dotyczące formatów danych, adapterów, wstecznej oraz postępowej kompatybilności wynikają z pozornej niekompatybilności maszyny?
– Morten Riis
Więcej na:
http://www.mortenriis.dk/

Alec Empire (Niemcy)

Alec Empire właśc. Alexander Wilke (1972) – niemiecki muzyk związany z nurtem digital hardcore. Jako nastolatek występował w zespołach punkowych. W tym okresie poznał Hanin Elias. W 1992 razem z Carlem Crackiem utworzyli Atari Teenage Riot. W 1994 założył w Londynie własny label, Digital Hardcore Recordings. Właśnie w DHR będą się ukazywać produkcje Atari Teenage Riot, a nazwa wytwórni stanie się określeniem całego gatunku. Z ATR nagrał trzy pełne albumy i szereg innych wydawnictw. Po rozwiązaniu Atari Teenage Riot (2000) – tak jak inni członkowie zespołu – więcej uwagi poświęcił projektom solowym. Współpracuje z Nic Endo. Używał pseudonimów m.in. Jaguar oraz Nintendo Teenage Robots.
Więcej na:
http://www.alec-empire.com/

SQJ (Polska)

SQuareJockey to oprogramowanie umożliwiające tworzenie wizualizacji na żywo przy pomocy kieszonkowej konsoli GameBoy Advance. Pierwotnie na ekranie konsolki wyświetlane były jedynie kwadraty w różnych kolorach – stąd nazwa oprogramowania. Z czasem funkcji przybywało, wraz z nimi przybywały sterujące kombinacje klawiszy. Projekt prezentowany był m.in. na FESTA ELETTRONICA/Roma, Piemonte Share Festival/Torino, experimentaclub/Madrid, Festival Emergences 2005/Paris oraz WRO 05 Międzynarodowe Biennale Sztuki Mediów we Wrocławiu. W roku 2007 na Uniwersytecie w Plymouth w ramach Social Hacking zostały przeprowadzone pierwsze warsztaty z Vj-ingu opartego o SQuareJockey.
13 października 2012, podczas SYNESTHESIA MEETING odbędą się kolejne warsztaty, podczas których uczestnicy dowiedzą się jaka jest idea i technologia SQJ, jak przebudować konsolę, jak tworzyć i rozwijać kolejne efekty.
UWAGA!
Wszyscy uczestnicy warsztatów będą mieli możliwość wystąpić na dużej scenie, podczas koncertu Noize Creator, tworząc wizualizacje SQJ na żywo.

Udział w warsztatach jest bezpłatny.

Więcej na:

Jeff Milligan aka Algorithm / Revolver Canada / DJ / turntablism  (Kanada) 

Kanadyjczyk, rozpoczął karierę DJ-a w 1987 roku, mając zaledwie 15 lat. Początkowo zainspirowany rodzącą się amerykańską sceną techno i house, z czasem zaczął interesować się produkcjami z niemieckich i brytyjskich labeli. Lubił też bardziej minimalne, eksperymentalne odmiany muzyki. Z tych dwóch składników właśnie zaczęło się klarować unikalne, kanadyjskie brzmienie, którego prekursorami są Richie Hawtin aka Plastikman i właśnie Milligan. Jego unikalny, wirtuozerski styl miksowania z trzech gramofonów, sprawił, że szybko otworzyły się przed nim drzwi licznych klubów w Kanadzie i USA. Wkrótce zaczął regularnie grać w Europie i Japonii, zyskując międzynarodowe uznanie, jako bezkompromisowy propagator minimalnych brzmień. Przez wielu zaczął być uważany za najlepszego technicznie DJ-a minimalowego na świecie.

Milligan to także ceniony w świecie producent. Pod własnym nazwiskiem lub pseudonimami Algorithm i Johny La Rue publikował dla Background Records, Force Inc, TicTacToe, Mutek, oraz remixował nagrania dla BipHop czy Traum. W 1999 założył własny label – Revolver Recordings. Obecnie prowadzi go z innym cenionym kanadyjskim Dj‘em/producentem Mike Shannon‘em (Force Inc, Cynosure). Nakładem Revolver ukazały się nagrania ścisłej czołówki kanadyjskich producentów takich jak Akufen, Deadbeat, Pan/Tone, Tomas Jirku, The Mole, a label stał się jednym z bardziej cenionych i wpływowych kanadyjskich wydawnictw. Jeff tak samo rygorystycznie wybiera płyty, które prezentuje w swych Dj-setach, jak i utwory, które publikuje na Revolverze. Wybiera artystów bezkompromisowych i oryginalnych, nie dających się jednoznacznie zaszufladkować w sztywnych ramach. Nie podąża za trendami tylko stara się je ustanawiać.

Więcej na:
http://jeffmilligan.posterous.com/

youtube linki:

C.H. District (Polska) 

C.H. District – Mirosław Matyasik działalność artystyczną rozpoczął w 1996 współtworząc śląską scenę ambient/noise/experimental. Od 1998 roku podstawę jego twórczości stanowi jednoosobowy projekt o nazwie C.H. District, który łączy w sobie tradycje muzyki industrialnej ze współczesnymi produkcjami z kręgów tzw. inteligentnej elektroniki. Współpracował z grupą performance/video art Suka Off zasilając ich działalność jako twórca oprawy dźwiękowej.
W latach 1998-2001 ukazały się dwa wydane własnym sumptem płyty „Pneuma-ti-coi” oraz „Continuance”.
W 2002 roku C.H. District podpisał kontrakt z francuską wytwórnią M-Tronic, której nakładem ukazał się split z holenderskim projektem Duuster – „Chemical Elements 1.0”. Materiał odbił się szerokim echem w Polsce ale przede wszystkim za granicą – we Francji i za Oceanem.
Na początku 2005 roku światło dzienne ujrzał kolejny album długogrający – „Slides”. Autorskie wydawnictwo okraszone remiksami autorstwa m.in. Kero (Shitkatapult) i Telemetrik, zostało znakomicie przyjęte przez recenzentów i fanów muzyki elektronicznej. Zaowocowało to licznymi występami w całej Europie, m.in. Industrial Festival (Francja), Forma Nova Festival (Dania), Torture Garden (Wielka Brytania) itd. oraz udziałem na wielu płytach kompilacyjnych.
Na kolejny krążek studyjny C.H. District przyszło czekać 5 lat. Materiał pt. „Conclusion” ukazał się nakładem M-Tronic i chicagowskiego labelu Tympanik Audio w listopadzie 2010 roku.

Więcej na:
http://www.chdistrict.com/

Video:


NOIZE CREATOR (Niemcy)


Na początku 1998 pod aliasem „Kingz of Noize” wydal ważny singiel dla
środkowowschodniego sub-label’u SixSixtySix, należącego do giganta
Drop-Bass promującego głównie hardcore i acid techno. W tym samym roku
założył kolejną wytwórnię, Suburban Trash Industries, pod szyldem której,
wyprodukował wiele utworów istotnych dla muzyki elektronicznej. Noize
Creator był wydawany przez active underground, ambush, appareil, bass2
records,boneheddz, conceptual chaos, hangars liquides, human error, kill
out, quarz music, sixsixtysix, trackless, war of nerves, oraz zod.

Więcej na:

DJ QB (Polska/Niemcy)

QB (Krzysiek Kostka) – Współtwórca wrocławskiego kolektywu
muzyczno-wizualnego Tanzvoyeur.
Maurizio, Jeff Mills, Plastikman, Surgeon.. to właśnie ich dźwięki zainspirowały go do tego aby w muzyce poszukiwać tego co unikalne i porywające. Zaczął od techno i detroit a teraz gra mieszankę techno, minimalu, house’u i dub’u. Swojego pierwszego, klubowego seta zagrał w styczniu 2003 na imprezie pod szyldem Connected w Wagon Club’ie we Wrocławiu.

VJ EMIKO (Polska)

VJ EMIKO / Emilia Gumańska – wrocławska producentka wideo, vj, fotograf. Inspirowana dźwiękiem, kreuje swoje sety vj’skie, wykorzystując wyłącznie autorskie produkcje wideo.
Główną rolę odgrywa w nich ludzkie ciało – jako medium stanów emocjonalnych. W projektach wideo często eksperymentuje ze światłem oraz elementami scenografii, nadając im funkcje symboli.
Przez półtora roku współpracowała z Polskim Radiem, tworząc oprawę wizualną w ramach audycji muzycznych w telewizyjnym projekcie „Czwórka na Wizji” Podczas 10. edycji Live Performance Meeting 2011 zajęła 1. miejsce w międzynarodowym konkursie vj’skim VJ Torna Championship. Wizualne hipnozy EMIKO można oglądać zarówno w przestrzeniach klubowych, festiwalowych, w formie rozbudowanych projektów audiowizualnych oraz klipów.

Więcej na:
https://vimeo.com/vjemiko
portfolio: https://vimeo.com/vjemiko
fb page:  <http://vimeo.com/user2108937&gt;
promocja – showreel ’12 : https://vimeo.com/45337619
przykładowe fragmenty setów vjskich: [Audioriver ’12]
http://www.youtube.com/watch?v=dng_JYgIo60 – Catz n Dogz
http://www.youtube.com/watch?v=REUFBFrlHQ0 – Tommy Four Seven
http://www.youtube.com/watch?v=gVyTQW7LAQ4 – Bshosa

VJ LUMINATOR (Polska)

Zwycięzca Vj-battle w konkursie Vj Torna odbywającego się w 2011 roku w Rzymie podczas festiwalu Live Performance Meeting. Zdobywca I miejsca na ogólno-polskim festiwalu Videozone 2009 na najlepszy autorski set vj-ski. Architekt wnętrz oraz vj kreatywny, doskonale odnajdujący się w każdym z gatunków muzycznych. Projektant przestrzeni wizualnych oraz reżyser obrazu Wrocławskich festiwali. Właściciel Luminator.pl. Współpracuje z Kickbeat. Aktualnie rezydent w klubie Eter.

Więcej na:
http://www.luminator.pl

PROJEKCJE

[YUV V.02] / SPATIAL LINES
program kuratorski Antje Weitzel i Mirjam Wenzel dla CTM.02 i CTM.03
Pokaz prac wideo: abstrakcyjny obraz połączony z muzyką elektroniczną.
Kuratorzy:  Antje Weitzel i Mirjam Wenzel.
We współpracy z club transmediale.

1. H.K. Mark 1 [NO, 1998]
Video & Sound: HC Gilje
2. Crossings [NO, 2002]
Video: HC Gilje, Sound: Jazzkammer, Justin Benett
3. Yolanda [D, 2000]
Video: Philipp Geist (VideoGeist), Sound: Tied & Tickled Trio
4. Sleepy People. Network Down [D, 1997]
Video: Sebastian Oschatz (meso), Sound: microstoria
5. Construct Loop [D, 1998]
Video: Andreas Schimanski, Sound: Carsten Nicolai
6. My Favorite Shop [D, 2003]
Video: Sebastian Kutscher, Sound: Jan Jelinek
7. Dowhile [D, 1995]
Video: Sebastian Oschatz (meso), Sound: Oval
8. Surf´s up [D, 2001]
Video: Philipp Geist (VideoGeist), Sound: Kpt.Michi.Gan
9. Stacking of Different Natures [NO, 2002]
Video: HC Gilje, Sound: information
10. Untitled [D, 2002]
Video & Sound: pReview
11. Untitled [D, 1997]
Video: pReview, Sound: Nan Carrow
12. Schrittweiser (Oscar Fischinger Revisited) [D, 1998]
Video: Oliver Hardt, Sound: Hubert Machnik
13. Video for Aliens I [D, 1998]
Video: Thomas Scheffer
14. Video for Aliens II [D, 2000]
Video: Thomas Scheffer
15. Untitled (live performance) [PL, 2002]
Video & Sound: Lukasz Lysakowski
16. IBM [IR/D 2001]
Video: Lillevän, Sound: Rechenzentrum

SPATIAL LINES

1.Unterwerk [AT, 2000]
Video & Sound: Dariusz Krzeczek, 2 min.
2.Rewind [AT, 2000]
Video: [N:JA], Sound: Shabotinski, 5 min.
3.Crossings [NO, 2002]
Video: HC Gilje, Sound: Jazzkammer, Justin Bennett, 5 min.
4.<Frame> [AT, 2002]
Video: [N:JA], Sound: Radian, 4 min.
5.Lilium [AT/D, 2002]
Video: Karo Goldt, Sound: Rashim, 3 min.
6.My Kingdom for a Lullaby [AT, 2002]
Video: Michaela Grill, Billy Roisz, Sound: Kurzmann, Siewert, 12 min.
7.Traxdata [AT, 1998]
Video: Jürgen Moritz, Norbert Pfaffenbichler, Sound: Christian Fennesz 4 min.
8.Mobile V [AT/NL, 2000]
Video & Sound: Remi, 3 min.
9.Informer [IL, 2002]
Video & Sound: Ran Slavin, 3 min.
10.Untitled (live performance) [PL, 2002]
Video & Sound: Lukasz Lysakowski, 5 min.
11.36 [AT, 2001]
Video: Norbert Pfaffenbichler, Lotte Schreiber, Sound: Stefan Németh, 2 min.
12.Stir Mesh [UA/D, 2002]
Video: Akuvido, Sound: Kotra, 5 min.
Więcej na:
http://www.ctm-festival.de/projects/screenings/screening-programmes/article/26/yuv02.html
http://www.ctm-festival.de/projects/screenings/screening-programmes/article/26/spatial-lines.html
OBLICZA/OBLICZA

Paweł Modzelewski

fotografia/obiekt/instalacja
wernisaż: 12.10.2012 g.18.00
Wystawa pt. Oblicza/Oblicza to pierwsza, tak obszerna odsłona wieloetapowego projektu, który sukcesywnie, od wielu lat realizowany jest przez młodego wrocławskiego artystę Pawła Modzelewskiego. Ekspozycja ta stanowi więc prezentację zbioru dotychczas powstałych prac intermedialnych, które w kilku przypadkach prezentowane były szerszej publiczności w ramach wystaw indywidualnych, jak i zbiorowych. Nigdy wcześniej jednak nie zaistniały w obrębie jednej ekspozycji i nie zostały wyeksponowane jako właściwy, spójny cykl/projekt. Na wystawę złoży się więc szereg realizacji, które pomimo różnorodności formalno-stylistycznej, będą poruszały się wokół jednego zagadnienia – tożsamości ludzkiej, a może bliżej tożsamości jednostki. Paweł Modzelewski to młody – acz bardzo aktywny – artysta, a jego realizacje skupiają się przede wszystkim na subiektywnym dialogu z rzeczywistością. Modzelewski wciela się w aktora grającego główną rolę w swych realizacjach, gdzie wykorzystując motyw autoportretu, zmusza nas – odbiorców – do dialogu, bardzo często wewnętrznego, z samym sobą.
Kurator wystawy: Kama Wróbel